Sunday, May 17, 2009

kubur


Pernahkah anda melihat kuburan? 
Pernahkah anda melihat gelapnya kuburan? 
Pernahkah anda melihat sempit dan dalamnya liang lahat? 
Pernahkah anda membayangkan kengerian dan kedahsyatan alam kubur? 

Sedarkah anda bahawa kuburan itu dipersiapkan untuk anda dan
untuk orang-orang selain anda? 
Bukankah silih berganti anda melihat teman-teman, orang-orang 
tercinta dan keluarga dekat anda diusung dari dunia fana ini ke
kuburan? 

Readmore.....

Dari buaian dunia yang terang benderang ke kegelapan liang lahat... 

Dari keceriaan bermain dengan keluarga dan anak-anak kepada kekerasan tanah dan ulat-ulat ... 

Dari kenikmatan makanan dan minuman kepada timbunan debu dan tanah... 

Dari kelembutan pergaulan di tengah-tengah keluarga kepada bersendirian yang mengerikan...

Dari tilam yang empuk kepada tempat pergulatan amal yang sangat menakutkan. 

Di dalam kubur, liang yang sangat sempit itu, tak lagi berbeza antara pelayan dan sang majikan, yang kaya dan yang miskin, semuanya 
sama. Nikmat kemewahan dan kelazatan dunia pasti berakhir dengan 
kematian. Dan segenap umat manusia bersependapat bahawa kematian 
itu tidak mengenal umur tertentu, waktu tertentu atau sakit tertentu. 
Hal mana agar manusia selalu waspada dan terus bersiap-siap
kerananya. 

Kengerian kubur Dari Hani' Maula Utsman, ia berkata, 'Jika Utsman 
ra. berdiri di samping kuburan maka beliau menangis hingga basah
janggotnya'. 

Maka dikatakan kepada beliau, 'Jika engkau mengingat Syurga dan 
Neraka tidak menangis, mengapa engkau menangis kerana ini? 

Maka beliau menjawab, 'Sesungguhnya Rasulullah saw bersabda: 
"Kuburan adalah awal kehidupan akhirat. Jika seseorang selamat 
daripadanya, maka setelahnya menjadi lebih mudah. Dan jika ia tidak 
selamat daripadanya, maka setelahnya lebih mengerikan." 

Kemudian Utsman ra. berkata, 'Rasulullah saw. juga bersabda, 'Aku 
tidak melihat suatu pemandangan melainkan kuburan lebih mengerikan 
daripadanya." 
HR. Ahmad dan At-Tirmidzi, dihasankan oleh Al-Albani 

Umar bin Abdul Aziz rahimahullah suatu hari menasihati para 
sahabatnya, diantaranya beliau berkata: 

Jika kalian melalui kuburan, panggillah mereka jika engkau boleh 
memanggil. Lihatlah, betapa berdempetnya ( sempit ) rumah-rumah 
mereka. 
Tanyakanlah kepada orang-orang kaya dari mereka, masih tersisakah 
kekayaan mereka? 
Tanyakan pula kepada orang-orang miskin di antara mereka, masih
tersisakah kemiskinan mereka? 
Tanyakanlah tentang lisan-lisan yang dengannya mereka berbicara, 
sepasang mata yang dengannya mereka melihat indahnya 
pemandangan?. 
Tanyakan pula tentang kulit-kulit lembut dan wajah-wajah yang 
cantik jelita, juga tubuh-tubuh yang halus mulus, apa yang diperbuat
oleh ulat-ulat di balik kafan-kafan mereka? 
Lisan-lisan itu telah hancur, wajah-wajah yang cantik jelita itu telah 
dirobek-robek ulat, anggota badan mereka telah terpisah berserakan. 

Lalu di mana pelayan-pelayan mereka yang setia? 
Di mana tumpukan harta dan sederetan pangkat mereka? 
Di mana rumah-rumah gedong mereka yang banyak dan menjulang 
tinggi? 
Di mana kebun-kebun mereka yang rendang dan subur? 
Di mana pakaian-pakaian mereka yang indah-indah dan sangat mahal? 
Di mana kenderaan-kenderaan mewah kesukaan mereka? 
Di mana kolam renang dan telaga peribadi mereka? 
Bukankah mereka kini berada di tempat yang sangat sunyi? 
Bukankah siang dan malam bagi mereka sama saja? 
Bukankah mereka berada dalam kegelapan? 
Mereka telah terputus dengan amal mereka. 
Mereka telah berpisah dengan orang-orang yang mereka cintai, harta
dan segenap keluarganya. 

Kerana itu, wahai orang yang tak lama lagi akan tinggal di kuburan! 
Kenapa engkau terpedaya dengan dunia? 
Renungkanlah orang-orang yang telah pergi meninggalkan kita. Sungguh mereka amat berharap untuk dapat kembali ke dunia. Agar 
dapat menghimpun amal sebanyak-banyaknya. Tetapi, itu semua tidak
mungkin terjadi kerana mereka telah dikuburkan. 

Yazid Ar-Riqasyi rahimahullah berkata kepada dirinya sendiri, 'Celaka engkau wahai Yazid!, siapa yang akan mendirikan sholat 
untukmu setelah engkau mati? 
Siapa yang akan berpuasa untukmu setelah engkau mati? 
Siapa yang akan memintakan maaf untukmu setelah engkau mati?' 

Lalu dia berkata, 'Wahai manusia, mengapa kalian tidak menangis dan 
meratap kepada dirimu atas sisa hidupmu. Barangsiapa yang akhirnya 
adalah mati, kuburan sebagai rumah tinggalnya, tanah sebagai 
tilamnya dan ulat-ulat yang menemaninya, serta dalam keadaan 
demikian ia menunggu Hari Kiamat yang sangat mengerikan. 
Wahai, bagaimanakah keadaan seperti ini?' 
Lalu beliau rahimahullah menangis. 



NASIHAT TENTANG KUBUR 

Abdul Haq Al-Isybily rahimahullah berkata,'Hendaknya orang yang 
masuk ke kuburan menghayalkan bahawa dirinya telah mati. Telah 
menyusul orang-orang yang dikubur sebelumnya, dan bahawa dia
memerlukan amal sebagaimana yang diperlukan oleh mereka, ia 
menyukai apa yang mereka suka, ingin mendatangkan apa yang ingin 
mereka datangkan, ingin menimbun apa yang ingin mereka timbun. Lalu 
hendaknya ia membayangkan tentang berubahnya warna kulit mereka, 
berserakannya anggota badan mereka. Hendaknya pula ia 
membayangkan keadaan mereka. Betapa baru saja ia bercengkerama 
dengan mereka, lalu tiba-tiba ia menjauh bahkan ngeri untuk sekedar 
melihat keadaan mereka. Lalu hendaknya ia merenungkan tentang
terbelahnya bumi dan dibangkitkannya ahli kubur. Merenungkan
tentang keluarnya setiap orang dari kuburnya dalam keadaan tanpa 
alas kaki, telanjang dan tanpa disunat. Semua sibuk dan panik 
dengan urusannya sendiri. 

'Wahai manusia, mengapa aku melihatmu begitu asyik dengan kehidupan 
dunia. 
Wahai orang yang berlindung di balik tembok rumah-rumah megah. Tidak ada tempat lain selain kuburan tempat tinggalmu. 
Hari ini engkau bermegah-megahan dan menghias diri. 
Tetapi esok, engkau akan diusung ke kuburan, dibalut hanut dan kain 
kafan. 
Maka wahai engkau, bersegeralah bertaubat kepada Rabbmu. 
Jalan itu masih mungkin sekali bagimu. 
Palingkanlah hawa nafsumu kerana takut kepada Rabbmu, dalam 
keadaan sunyi atau ramai, selalu jagalah dirimu.' 

Penyair lain berkata: 
"Aku menyaksikan, jika orang kaya raya meninggal dunia, maka 
dibangun diatas kuburnya bangunan megah. Mereka tetap sahaja ingin 
menyombongi orang-orang miskin hingga di kuburan. Demi Allah, jika
engkau menyingkap tanah dari mereka. Tentu tak engkau kenali lagi 
mana yang miskin dan mana yang kaya. Tidak akan kau kenali mana 
kulit yang berpakaian sutera dan mana yang berbalut kain biasa. 
Jika tanah telah memakan jasad ini dan itu, adakah kelebihan si kaya 
dari si miskin?" 

Muhammad bin Shabih berkata, 'Telah sampai berita kepada kami 
bahawa manakala seseorang telah diletakkan di kuburannya, lalu
disiksa atau mendapatkan sesuatu yang dibenci, maka tetangganya 
dari orang-orang yang telah meninggal sebelumnya berkata 
kepadanya, 'Wahai orang yang baru datang dari dunia, tidakkah
engkau mengambil pelajaran daripada kami? 
Tidakkah engkau merenungkan tentang kematian kami yang 
mendahuluimu? 
Bukankah engkau mengetahui bahawa amal kami telah terputus, 
sementara engkau masih diberi tempoh waktu? 
Mengapa tidak engkau kejar apa yang tidak diperolehi oleh saudara-
saudaramu? 


FITNAH KUBUR 

Wahai anak Adam, apa yang telah engkau persiapkan saat malam
pertamamu nanti di kuburan? 
Tidakkah engkau tahu, bahwa ia adalah malam yang sangat 
mengerikan. Malam yang kerananya para ulama dan orang-orang sholeh menangis. 

"Suatu hari pasti aku tinggalkan tempat tidurku (dunia), dan 
ketenangan pun menghilang dariku. Berada di kuburan pada malam 
pertama, demi Allah, katakanlah kepadaku, apa yang terjadi di sana?" 

Kerana untuk senantiasa mempersiapkan malam tersebut, diceritakan
bahwa Rabi' bin Khutsaim menggali liang kubur di rumahnya. Bila ia 
mendapati hatinya keras, maka ia masuk ke liang kubur tersebut. Ia
menganggap dirinya telah mati, lalu menyesal dan ingin kembali ke
dunia, seraya membaca ayat: 

"Ya Rabbku, kembalikanlah aku (ke dunia), agar aku berbuat amal 
sholeh terhadap apa yang telah kutinggalkan (dahulu)."
Al-Mu'minun: 99-100 

Kemudian ia menjawab sendiri, 'Kini engkau telah dikembalikan ke 
dunia wahai Rabi'. 
Dan kerananya ia didapati pada hari-hari setelahnya senantiasa 
dalam keadaan ibadah dan takwa kepada Allah. 

Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis atas kematian dan 
sakaratul maut yang bakal menjemputmu? 
Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis atas kuburan dan 
kengerian yang ada di dalamnya? 
Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis kerana takut kepada api 
Neraka di Hari Kiamat nanti? 
Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis kerana takut akan 
hausnya di hari penyesalan? 


SEBAB SIKSA KUBUR 

Disebutkan oleh Imam Ibnu Qayyim rahimahullah bahawa siksa kubur 
ditimpakan kerana berbagai macam dosa dan maksiat, di antaranya: 
1. Melaga-lagakan dan mengampu. 
2. Tidak cebok sehabis buang air kecil. 
3. Sholat tanpa bersuci. 
4. Berdusta. 
5. Melalaikan dan malas mengerjakan sholat. 
6. Tidak mengeluarkan zakat. 
7. Zina 
8. Mencuri 
9. Berkhianat 
10. Menfitnah sesama umat Islam 
11. Makan riba 
12. Tidak menolong orang yang dizalimi 
13. Minum khamar ( tuak, minuman keras ) 
14. Memanjangkan kain hingga di bawah mata kaki 
15. Membunuh 
16. Mencaci sahabat 
17. Mati dalam keadaan membawa bid'ah. 

Imam Ibnu Qayyim rahimahullah selanjutnya berkata, 'Ketika 
keadaan manusia banyak yang melakukan dosa-dosa di atas, maka 
kebanyakan ahli kubur adalah dalam keadaan disiksa. Dan orang yang 
selamat daripadanya amatlah sedikit. Secara lahirnya, kuburan itu 
memang hanyalah tanah biasa, padahal didalamnya terdapat 
penyesalan dan siksa. 
Di atasnya nampak tanah, batu-batu yang terukir dan bangunan, 
tetapi di dalamnya adalah bencana. Mereka mendidih dalam 
penyesalan sebagaimana periuk mendidih dengan apa yang 
ditanaknya. Sedangkan angan-angannya tak mungkin lagi dipenuhi.' 


YANG MENYEBABKAN SELAMAT DARI SIKSA KUBUR 

Imam Ibnu Qayyim rahimahullah mengatakan, sebab-sebab
keselamatan siksa kubur adalah dengan menjauhi sebab-sebab 
terkena siksa kubur, yakni berbagai macam maksiat dan dosa. Untuk 
itu, Ibnu Qayyim rahimahullah menganjurkan, hendaknya setiap
muslim melakukan perhitungan atas dirinya setiap hari, tentang apa
dosa dan kebaikan yang telah dilakukannya pada hari itu. 

Selanjutnya, hendaknya ia memperbaharui taubatnya kepada Allah 
dan tidur pada malam itu dalam keadaan taubat. 
Jika ia meninggal dunia pada malam itu, maka ia meninggal dalam
keadaan telah bertaubat. Jika bangun dari tidurnya maka ia siap
menghadapi harinya, dan bersyukur kerana ajalnya masih 
ditangguhkan. Dengan demikian ia masih berkesempatan beribadah kepada Tuhannya dan mengejar amal yang belum dilakukannya. 

Sebelum tidur, hendaknya pula ia dalam keadaan berwudhu, 
sentiasa mengingat Allah dan mengucapkan zikir-zikir yang 
disunnahkan Nabi saw. sehingga ia tidur. Jika seseorang dikehendaki 
baik oleh Allah, nescaya dia akan diberi kekuatan untuk 
melakukannya. 

Kemudian Ibnu Qayyim rahimahullah menyebutkan ketaatan yang 
dapat menyelamatkan dari siksa kubur, di antaranya: 
1. Senantiasa mengikatkan diri di jalan Allah. 
2. Mati syahid di jalan Allah. 
3. Membaca surat Al-Mulk. 
4. Meninggal kerana sakit perut. 
5. Meninggal dunia pada hari Jum'at. 


MANFAAT ZIARAH KUBUR 

Sebagaimana disebutkan dalam riwayat Muslim, menziarahi kubur
menjadikan orang mengingat akan mati. Dan mengingati mati 
melahirkan sikap terpuji. Ad-Daqqaq berkata, 
'Barangsiapa banyak mengingat mati, nescaya dimuliakan dengan tiga
perkara; segera bertaubat, diberi hati yang qana'ah (menerima 
pemberian Allah) dan bersemangat dalam ibadah. Sedang orang yang 
lupa mengingati mati akan diganjar dengan tiga perkara; menunda-
nunda taubat, selalu merasa tidak cukup dan malas dalam beribadah. 

'Al-Hasan berkata, 'Sesungguhnya kematian pasti menghancurkan
kenikmatan para penikmatnya. Kerana itu, carilah (kenikmatan) hidup 
yang tidak ada kematian di dalamnya.' 


SAKITNYA SAKARATUL MAUT  

Sakitnya sakaratul maut, tak seorang pun dapat mengetahui dan 
menceritakannya kecuali dirinya sendiri, yang langsung merasakan. 
Aisyah ra.berkata, 'Di hadapan Nabi saw. terdapat gayong berisi air. 
Lalu beliau memasukkan tangannya ke dalam air, kemudian membasuh 
wajahnya seraya bersabda: "Tidak ada sesembahan yang berhak 
disembah kecuali Allah... Sesungguhnya kematian itu ada 
sakaratnya." 
HR. Al-Bukhari 

Dalam lafaz lain diriwayatkan, bahawa ketika menjelang wafatnya, 
beliau berdoa: "Ya Allah, tolonglah aku ketika sakaratul maut." 
HR. Ahmad dan Tirmidzi, dihasankan oleh Hakim

Yang dimaksud dengan sakarat yaitu kengerian dan kedahsyatan saat menjelang kematian. 


Wallahu A'lam. 

No comments:

 

viva la islam | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates